Wednesday, March 2, 2011

why am i blogging

Salam world!
To me blog is like a personal diary, macam dolu2 nye diary..... tapi becoz the medium is public internet, thus anyone can see and read it, unless the owner is fully locked it from being public accessible or allow only certain people to see it.
Btw the concept is still sama, kalau dulu kau sorok diary kau dalam almari or bawah bantal or bawah tilam, it is purely because nak protect ur privacy right? Taknak bagi ur mak or abah or adik beradik jumpa dan baca dan ada peluang gelakkan kau. Becoz dalam tu kau dah tulis segala macam rahsia kau, kau suka kat minah, aritu sorok2 jumpa dia belakang sekolah, pastu ali kawan baik kau nampak, report kat cikgu, pastu kau kena denda dan kau benci ali since then. kau tak tau sebenarnya ali pun suka kat minah... aku tau sebab adik ali cerita. Mana adik ali tau? sebab dia dah sorok2 baca diary ali masa ali pegi tengok orang praktis makyong kat balai raya depan sekolah.
So, apa benda pun yang kau nak tulis or letak dalam diary or blog tu, is up to you. Lupakan pasal tradisional diary sbb fungsinya yang agak terhad with no security assurance, mana taknya kalau letak dalam lemari berkunci sekali pun, bapak kau boleh ambik kapak pecah kan lemari untuk tahu segala isi hati kau. Tak payah nak mintak2 permission dulu, lagipun dia kan bapak....
Talking about blog, banyak benda kau boleh share and show off to the outside world. The moment u publish ur post, tak kisah ali kat atas tadi tu ada kat mana sekali pun sekarang, pastu plak dia baru beli ipad, terus la boleh baca ur new n3. Dah...pastu dia marah sebab kau ngumpat dia dalam blog. Dia pun komen something yang menyakitkan hati kau, dah jadi perang plak... sapa nak jawab???
Apa yang aku nak cakap sebenarnya, aku tak kisah apa pun reason korang buat blog, tulis blog, letak ads dalam blog, tak kira la korang blogger baru ke lama ke, blog korang private ke, public ke, blog jual barang ke, masing2 ada reason sendiri yang orang lain tak perlu nak pertikaikan.
Cari duit thru blogging is so not me. Habis tu apsal aku sibuk2 letak nuff ads kat blog aku eventhough nak dapat satu trafik sehari kat blog aku pun susah? Ikut suka aku la! I don't mind if no one reading my blog sebab blog aku ni is purely for myself menulis apa saja yang aku terasa nak tulis. lagi pun senang tulis kat sini, aku tak payah nak susah2 fikir nak backup or store my 'merapu-rapuan' sumwhr else (ada ke word 'merapu-rapuan' tu?????). Kalau tulis n keep in my local hd kang sure asyik hilang je, kejap2 kena virus, or kejap2 lupa simpan mana. Letak sini, kalau ada orang nak baca pun aku tak kisah, bukannya aku tulis benda2 secret pun.
Nway, i'm more than happy kalau ada yang suka baca blog aku dan terhibur baca cerita aku. TQVM to those people. Kalau ada yang tak suka, abaikan je lah. Aku rasa ianya takkan merugikan sesiapa pun.
p/s: semua nama dan cerita di atas adalah rekaan aku semata2, takde kena mengena dengan sesiapa pun baik sedara-mara aku or sedara-mara kau atau pun sedara-mara ali or sedara-mara minah

No comments:

Post a Comment