Sunday, April 3, 2011

Salam world!

Rasanya time ni aku cuma sempat to post n n3 je. To readers/followers yang sudi singgah, jenguk, jengah n tinggalkan tapak kasut, terimakasut eh terimakasih banyak2. Aku memang teruja nak lawat korang jugak dan aku akan cuba sepenuh jiwa raga bakul aku untuk lakukannya.

Sikit je benda yang aku nak share hari ni, pasal tahi lalat (hishh najis... kata si adik). Aku petik aka songlap fakta ni dari majalah readers digest april2011.



Katanya..mereka2 yang mempunyai banyak tahi lalat didapati melalui proses penuaan kulit yang agak lambat, pendek kata kulit awet muda kau...
dan katanya.. sekumpulan penyelidik di king's college london mendapati mereka2 yang mempunya banyak tahi lalat juga dikurniakan dengan tulang yang kuat. katanya juga mereka2 yang mempunyai lebih drpd 100 tahi lalat dibadan mereka mempunyai kebarangkalian kurang daripada 50% untuk mendapat osteoporosis

kenapa boleh jadi macam tu ek..?

Didapati, mereka2 yang ada banyak tahi lalat ini mempunyai "telomeres" yang lebih panjang. Apakebenda telomeres nih? bundles of DNA yang didapati pada hujung kromosom in all cells. Telomeres jugak adalah penunjuk biologi for tahap umur kita.

btw, people with banyak moles ni memang berisiko utk dapat kanser kulit tapi at the same time kebaikannya tu lah... melambatkan penuaan.

so... mana satu korang pilih...

No comments:

Post a Comment